Narrative analysis and creation of drama series: The first season of the television series Los 80

Authors

  • Pablo Felipe Andrés Unda Universidad Carlos III de Madrid
  • Paz Andrea Crisóstomo Universidad Carlos III de Madrid

Abstract

Los 80 (2008–2014), one of the most outstanding Chilean fiction series in terms of critics and audience results, motivates a narrative analysis focused on the first chapter of this production, to deepen in the dramatic study of serials stories that achieves a strong identification and anchorage in viewers over several seasons. This allows to develop a Series Construction Matrix, which seeks to contribute to the analysis and creation of fiction series that aspire to a wide audience willing to watch (and watch again) a story composed by many chapters. It is finally established that this relationship is possible through a chapter one that contemplates dramatic resources that make possible an exciting and coherent narrative expansion of the series.

Keywords:

Fiction series, Series Construction Matrix, Los 80, Pilot chapter, chilean television

References

Aumont, J. & Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona: Paidós.

Antezana, L. (2015) Las imágenes de la discordia. La dictadura chilena en producciones televisivas de ficción. Buenos Aires: CLACSO.

Antezana, L. & Mateos-Pérez, J. (2017). Construcción de memoria: la dictadura a través de la ficción televisiva en Chile (2011). Historia Crítica, 66, 109-128.

Balló, J. & Pérez, X. (2005). Yo ya he estado aquí: Ficciones de la repetición. Barcelona: Anagrama.

Cascajosa, C. (2007). La caja lista: Televisión norteamericana de culto (Kaplan). Barcelona: Laertes.

Castillo, A. M., Simelio, N. & Ruiz, M. J. (2010). La reconstrucción del pasado reciente a través de la narrativa televisiva. Estudio comparativo de los casos de Chile y España. Comunicación, 1(10), 666-681.

Cuevas, R. (Guionista) & Quercia, B. (Director). (2008). Un penal a colores [Capítulo de serie de televisión]. En Wood, A. (Productores), Los 80. Santiago: Canal 13.

Cuevas, R. (Guionista) & Quercia, B. (Director). (2008). Cualquier cosa, menos mentir [Capítulo de serie de televisión]. En Wood, A. (Productores), Los 80. Santiago: Canal 13.

Douglas, P. (2011). Cómo escribir una serie dramática de televisión. Barcelona: Alba.

Field, S. (2001). El manual del guionista: Ejercicios e instrucciones para escribir un buen guion paso a paso. Madrid: Plot.

Fotech. (2020). ¡En alza!: Retransmisión de "Los 80" llega a la 4º temporada con su rating más alto. Recuperado de https://www.fotech.cl/en-alza-retransmision-de-los-80-llega-a-la-4o-temporada-con-su-rating-mas-alto/2020/01/30/

Genette, G. (1989). Palimpsestos: La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.

Ginzburg, C. (1994). “Indicios. Raíces de un paradigma de inferencias indiciales”.En Carlo Ginzburg, Mitos, emblemas, indicios. Morfología e Historia. Barcelona: Gedisa, pp. 138-175.

Goldberg, L. & Rabkin, W. (2003). Successful Television Writing (Wiley Books for Writers). New Jersey: John Wiley & Sons.

Kantar Ibope Media. (s/f). Ranking de programas de TV. Recuperado de: http://www.kantaribopemedia.cl/

McKee, R. (2002). El guion: Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba.

Mateos-Pérez, J. & Ochoa, G. (2016). Contenido y representación de género en tres series de televisión chilenas de ficción (2008-2014). Cuadernos.info, (39), 55-66.

Mateos-Pérez, J. & Ochoa, G. (2019). Chile en las series de televisión. Santiago: RIL Editores.

Pérez, X. & Garin, M. (2013). La narrativa artúrica como modelo para la escritura de series televisivas: Perspectivas históricas y formales. Historia y Comunicación Social, 18, 587-599.

Piglia, R. (2014). Formas breves, Barcelona: Anagrama.

Schlotterbeck, M. (2014). Actos televisados: El Chile de la dictadura visto por el Chile del bicentenario. Contracorriente: Revista de Historia Social y literatura en América Latina, 12(1), 136-157.

Toledano, G. & Verde, N. (2007). Cómo crear una serie de televisión. Madrid: T&B Editores.

Venis, L. (Ed.) (2013). Inside the room. Writing Television with the Pros at UCLA Extension Writers' Program. New York: Penguin Group.